Yavru Kedinizin Sağlığı

Anasayfa Yararlı Bilgiler Yavru Kedinizin Sağlığı
Rutin Muayen

Ziyaretiniz sırasında veteriner hekiminiz yavru kedinizin gözlerini ve kulaklarını kontrol edecek; kalp ve soluk alıp vermesini dinleyecek, karın bölgesini ve derisini yoklayacak, ağzını diş tartarı ve diş eti hastalıkları açısından gözlemleyecekti.

Veteriner hekiminiz iç parazitlerin tespiti için dışkı örneğinde incelemeler yapmaya ve hastalıkları ortaya çıkarmak için kan testleri yapmaya ihtiyaç duyabilir. Yavru kedinizin ilk yılında, korunmanın sağlanması için düzenli sağlık testleri ve aşıları çok önemlidir. Yavru kediniz bir yaşına ulaştığında, sağlıklı olup olmadığını kontrol edebilmek için yılda bir kez veteriner hekimi ziyaretleri yapılabilir.

Hastalıklar ve Koruyucu Önlemler

Feline Distemper: Bu hastalık daha çok yavru kediler arasında öldürücü bir hastalık olarak bilinen PANLEUKOPENİ olarak anılmaktadır. Hava ile yayılabilen, enfekte hayvanlarla ya da enfekte hayvanların bulunduğu mekanlarla kontak kurma yolu ile bulaşabilen çok bulaşıcı bir viral hastalıktır. Bu hastalık yavru kedinizin bağırsak yolunu ve kemik iliğini etkiler.
semptomları: ishal, kusma, şiddetli sıvı kaybı, ateş ve ölümdür.

Koruyucu önlemler: Yaygın virüslere karşı koruma sağlayan bir dizi aşılar, 6. haftanın hemen başlarında itibaren yapılmaya başlanmalıdır ( veteriner hekiminize sorunuz). Bazı virüsler havada dolaşabilirler ya da evinize gelen insanlar bu virüsleri giyisileriyle veya ayakkabılarıyla evinize taşıyabilirler. Evinizdeki yavru kedilerin de dışarıya çıkmaları bir risk teşkil edebilir, çünkü evinizin bahçesinde ya da avlusunda virüs taşıyıcı olan bir kedi bulunabilir. Destek aşıları düzenli aralıklarla kedinize uygulanmalıdırlar ( veteriner hekiminize danışınız).

Üst Solunum Yolu Hastalığı: Bu hastalıklar; yüksek bulaşılıcılığa sahip viral enfeksiyonları, rhinotacheitisi, pneumonitisi ve calicivirus enfeksiyonlarını içerir. Bu hastalıklar bazen öldürücü olabilirler. Bu hastalıklar gribal ya da soğuk algınlığı semptomları olan; hapşırık, burun ve göz akıntısı ve ateş gibi durumları oluşturur. Ayrıca dudakta, dilde ya da boğazda ülserlere sebep olabilir.

Koruyucu Önlemler: Veteriner hekiminize danışınız.

Kuduz: Bu hastalık öldürücü bir merkezi sinir sistemi enfeksiyonudur. Enfeksiyon genellikle enfekte hayvanın ısırığıyla bulaşır. Hastalık sinir dokularına saldırarak felçlere ve ölümlere yol açar. Aşırı heycanlanmalar ve agresiflikler ve devamında felç sonuçlanabilen belirtiler içerir.

Koruyucu Önlemler: Kuduz aşısı 3-4. ayların hemen başlarında uygulanması gereken, bazı ülkelerde kanunda da yer alan hayati önem taşıyan aşıdır. Veteriner hekiminiz önerdiği takdirde destekleme aşılarının yapılması da gereklidir.

Felıne ınfectıous perıtonıtıs (fıp): Bu hastalık yavru kedinizin bağışıklık sistemi ile etkileşime giren bir virüsün sebep olduğu bir hastalıktır. Yavru kediler doğumdan önce de efekte olabilirler. Bu virüsün geçişi daha çok enfekte kedilerin dışkısıyla ya da idrarı ile gerçekleşir. Enfekte kediler uzun süre hiç belirti göstermeyebilirler ya da bir anda ağır bir şekilde hastalanırlar. Belirtiler; sert tüy yapısını, ateş, iştah kaybını, sık nefes alıp vermeyi ve şişkin karın bölgesi görünümünü içerir.

Koruyucu Önlemler: Feline lnfectious peritonitis (FIP) aşısının ilk dozu 10. ve 12. haftalar arasında verilmelidir. Etkili bir tedavi yöntemi olmadığından ve genelde öldürücü olduğundan korunma hayati bir önem taşır. Yavru kedinizi kontak kurmaya çalışan başka kedilerden uzak tutunuz. FIP aşırı kalabalığa ve strese duyarlı olan genç ve yaşlı kedileri de kapsayabileceği gibi FeLV ile enfekte kedileri de kapsayabilir.

Felıne Leukemıa Vırus (felv): Bu hastalık enfeksiyondan ölen kedilerde görülen başlıca hastalıktır. Bağışıklık sistemini durdurarak, farklı tipteki kanserlere ve kronik hastalıklara yol açan bu virüs tarafından oluşturulur. Virüs salyada, idrarda ve diğer vücut sıvılarında bulunur. Tipik olarak kediden kediye yalama, ısırma ve hapşırma gibi direkt temaslarla geçer. FeLV bir çok rahatsızlıkla karıştırılabilir. semptomlar çok kafa karıştırıcıdır. Belirtileri; depresyon, ateş ve iştah kaybı, anemi (kansızlık), çene ve karındaki bezlerin şişmesidir. FeLV kronik yineleyen enfeksiyonlara sebep olabilir.

Koruyucu Önlemler: Feline Leukemia virus (FeLV) için seri aşılama önerilmektedir. ilk doz 8 haftalıkken, ikinci doz 12 haftalıkken, destekleme dozları da düzenli aralıklarla yapılmalıdır. Yavru kedinizin başka kedilerle kontak kurmasını önleyin. FeLV li annenin yavrusu olan çeşitli iç ortamlarda beslenen kediler, ev kedileri, başıboş kediler, yüksek riskli kedilerdir. Çoğunlukla öldürücü olduğundan bu hastalığın tespiti hayati önem taşır. Yavru kedinizi farklı iç ortamlardan ve başka kedilerden uzak tutmanız hastalığın yayılma şansını azaltır. Başka kedilerin yanına yeni bir kedi sahiplenirken önceden testleri yapılmış bir kedi seçin. Çeşitli testler ve aşılar sayesinde veteriner bilimi birçok kedi hastalığına karşı farklı korumalar geliştirmiştir.

Felıne Lower Urınary Tract Dıseasa (Flutd): Bu hastalık tek başına seyreden bir hastalık değildir. İdrar kesesi, üretra ve alt üriner sistemin bazı kısımlarında benzer semptomları gösteren bir hastalıktır. Eğer yavru kediniz idrarını zor yapıyorsa, idrarında kan varsa ya da normalden daha sık idrar yapıyorsa biran önce muayene için veteriner hekime götürülmelidir.

Koruyucu Önlemler: FLUTD çok çeşitli sebeplerden dolayı oluşur ve bazıları hala tam olarak belirlenememiştir. Bir formunun gelişimindeki bir faktör idrar yolundaki kristallerin varlığıdır. Bu gibi durumlarda yavru kedinizi daha asidik idrar oluşturan mamalarla beslemek durumu kontrol altına almaya yardımcı olur. Bu kristellerin ve mukusun idrar yolunu tıkayabilmesinden ve idrar yapmayı engelleyebilmesinden dolayı erken teşhis ve tedavi hayati bir önem taşır. Yavru kedinizin ihtiyacını giderdiği alanlara daha çok dikkat edilmesi, belirtiler ortaya çıktığında fark edilebilmesi açısından çok önemlidir.

Felıne ımmunodefıcıency vırus (Fvı): Bu hastalık yavru kedinizin bağışıklık sistemini güçsüzleştirir. Etkilenmiş kediler diğer hastalıklara ve enfeksiyonlara karşı daha duyarlı hale gelirler. FIV insanlardaki HIV virüsü ile benzerdir ve kedilerde de AIDS benzeri bir hastalık oluşturur, ancak insanlara geçtiğine dair bir kanıt bulunamamıştır.

Koruyucu Önlemler: Veteriner hekiminize başvurunuz.